Kafferep

Idag har vi haft en lugn, skön lördag. Barnen ville äta barnmål på Frasses och efter vi hade varit där gick vi till leksaksaffären och kikade lite. Hugo föll för en röd supersöt dockservis och Alfred tittade andäktigt på en radiostyrd monstertruck, just en sådan han har drömt om i flera månader nu. Gissa om båda blev överlyckliga när de fick lov att köpa grejerna... Jag passade även på att köpa Play-doh, kavlar till barnen och lite annat smått och gott i lekväg.

När vi kom hem körde Alfred och Steen med monstertrucken, jag vet inte vem av dem som hade roligast. Jag och Hugo hade kafferep istället i Hugos rum. Han bjöd på saft och kakor och var jättenöjd med sitt inköp. De är verkligen olika personligheter våra fina söner, det tycker jag är så roligt att se. 



Nöjd kille med sin dockservis.



Värden hade fikat så mycket att tröjan blev blöt...


Marc by Marc Jacobs Stockholm

Uuh, jag hade mer än gärna varit i Stockholm och kollat in Marc by Marc Jacobs-butiken som öppnar där idag. Men det får bli senare i höst/vinter, kanske kan kombineras med julklappsshopping och andra trevligheter under en långweekend. Sounds great to me!



Foto: Karolina Skande.

Shoppinglista

Det finns så mycket prylar jag vill (och ska) köpa till vårt nästan färdiga, fina kök.  Mestadels i vitt, jag är i en sådan period just nu. Här är en del av det som står på min "inköpslista":



Steltons pressokanna, ett måste!





En Kitchen Aid-assistent i vitt.





Redskapskruka + olja/vinägerset Le Creuset.





"Vattenkokare" Alessi.



Vinöppnaren Anna G från Alessi.



Vita blanka salt- och pepparkvarnar Zassenhaus.


Vackert!

Nämen, gud vad kul förresten. I våras skrev Karolina Skande ett öppet brev till Acnes chefsdesigner Jonny Johansson, där hon vädjade att Acne skulle återlansera sina ursnygga Track Shoes. Vi var många (jag var en av de 437) som hejade på och stämde in i Karolinas bön. Jonny hörsammade bönen och inte nog med det, han lät Karolina vara med och utforma hur de nya Track Shoes skulle se ut.

Nu såg jag i hennes blogg att skorna kommer ut i butik första veckan i november i både svart och i hennes tjusiga variant, en mix av mocka och läder i en grå/beige färgskala. OH, I WANT THEM! Karolina har dessutom utlovat en rabatt på skorna till oss som supportade henne, härligt!




Dessa snyggingar kommer säkerligen bli en succé!

Dagens inköp

Efter jobbet idag for jag på Interflora och köpte ljung så vi får det höstfint på både framsidan och baksidan av huset. Tyvärr var det lite utplockat så jag fick inte tag i de färger som jag helst hade velat ha men jag köpte några krukor med vanlig klassisk ljung och även tre i mörklila, rostorange och ljusgrönt, det blir nog bra. Har inte hunnit plantera ut dem ännu, får bli imorgon för nu är det becksvart ute.

När jag hade varit på Interflora kilade jag in på Lindex för att köpa dagiskläder till pojkarna och självklart kom jag ut med en rejäl kasse därifrån. De fina randiga tröjorna med stjärnor ska de ha på sig imorgon på dagisfotograferingen, om inte Alfred får någon klädkris på morgonen. Han är väldigt mycket för att själv bestämma vad han ska ha på sig och ibland är vi inte helt överens. ;) Men han godkände i alla fall mina inköp när jag kom hem, så det är bara att hoppas att han vaknar på rätt sida imorgon...




Det fanns även två tröjor till i påsen men pojkarna har redan hunnit grisa ner dem...

Valdag

Valdag idag, en dag där utgången bestämmer hur vårt samhälle ser ut imorgon. Det här är mitt fjärde riksdagsval och jag vet tvärsäkert hur jag ska rösta när vi går till vallokalen om en stund. Jag har röstat vansinnigt olika de  tre gånger jag tidigare gått till valurnorna, det har handlat om ideologi hit och dit och även enstaka sakfrågor som format mitt beslut de gångerna. Men i år, har jag ansträngt mig för att hitta kärnan i vad jag tycker är viktigt när det gäller politiken. Jag känner att Emelie med de avslutande raderna i sitt omdiskuterade, vida spridda blogginlägg sammanfattar det som är absolut viktigast för mig:

Det handlar inte om abstrakta plånboksfrågor eller ens rena ideologiska ståndpunkter egentligen. Det handlar om en människa och hennes rätt till värdighet. 

Snöbollar

Min gulliga svärmor gav mig två underbara ljuslyktor idag, den klassiska Snöbollen från Kosta Boda. Tack så hemskt mycket! Jag har velat ha sådana ett bra tag, så jag blev jätteglad.

Nu  ska kura ihop mig i fåtöljen intill och andas lite i det mysiga ljusskenet innan det är dags att krypa till kojs. Jag ska ta med mig det nya numret av Residence till sängen, jag har längtat hela dagen efter att få bläddra i det.
 

 
Den bakre Aaltoskålen har jag fått av svärmor tidigare <3

Kuddfodral

Titta, vilka fina kuddfodral jag har beställt från H&M Home! Det första med den vackra illustrationen är designat av fantastiska Lovisa Burfitt. Hon har gjort flera fina prylar för H&M Home som ligger ute just nu (bl a duschdraperi, handdukar, örngott osv). Allt till låga priser såklart, hur bra som helst! Det andra kuddfodralet kunde jag inte hålla fingrarna borta från eftersom jag är så svag för bokstäver i alla dess former, I´m in love with letters!








Sedan fick även dessa snygga gästhanddukar följa med i beställningen, även de design Lovisa Burfitt.


Beställt

Vi har den svartvita blockrandiga plastmattan Bob från Pappelina under köksbordet och den är verkligen snygg och praktisk för oss som har två små här hemma, med allt klet och spill det innebär. Bob vann förresten Formexpriset 2001 och det förstår jag. Nåväl, nu när köket börjar vara färdigt kände jag att jag gärna vill ha en Pappelinamatta i själva köksdelen också, så därför har jag klickat hem Svea som är melerad i svart/grått, inga krusiduller utan bara enkelt och snyggt.




När jag ändå beställde mattan passade jag på att slänga med en bit tyg också (är det någon som är förvånad?) i varukorgen. Det blev tre rapporter (dvs 258 cm) av gamla klassiska Kaivo i rött från Marimekko (såklart, fniss). Det kommer få äran att hänga på vardagsrumsväggen istället för den enorma Eiffeltornstavlan som är där nu. Jag vill ha en rejäl färgklick i allt svart-grått-vitt här hemma. Det blir nog riktigt snyggt har jag på känn. Bildbevis kommer senare...






Kakel på plats

Steen har kaklat i köket och restultatet blev precis så bra som jag hade föreställt mig. Kaklet är från italienska Self ur kollektionen Minimale. Det är matta, svarta plattor på 5x20 cm. Vi valde en mörk fog för att få ett sobert, lugnt intryck. Jag gillar verkligen kontrasterna mellan det matta svarta kaklet och de högblanka vita luckorna. Nu väntar vi bara på tapeten från Mairo som skulle ha dykt upp redan förra veckan. Efter tapeterna är uppsatta är det lite småpyssel som återstår med socklar, lister and so on, men sedan är köket äntligen färdigt! Jag blir nästan gråtfärdig av lycka!

Och nu börjar ju det roliga, att greja med allt "lull-lull"... Härliga tider!



En kass mobilbild men man kan ju ana hur det ser ut i alla fall...

Cravings

I want this so bad... Acnes vansinnigt snygga kappa med tillhörande bälte gör mig lyrisk. Klassisk, enkel med arbetade detaljer. Den lilla kragen är faktiskt ett mästerverk i sig.

Nej, kära vänner, det här är inget mindre än cravings på hög nivå. Jag tror jag måste slå till!


   

Acne Galactic star neck coat.


Mer till Alfreds rum...

Och följetongen om Alfreds rum fortsätter (ända tills det är "färdigt").


Från Ellos har jag beställt de här fina prylarna: Panelgardiner (är förstås fullängd i verkligheten), bokstäver i metall som är 15-28 cm höga och ursnygga vita väggkuber med röd insida.

Nu börjar det vara hög tid att låta alla saker få flytta in i rummet på riktigt, eller vad säger ni?


I <3 TV!

Mycket Alfreds rum-relaterat nu, men... Detta är ett print jag älskar, Sammy Roses härliga "I heart TV" (självklart har jag t-shirten också, nerd).  Jag kunde inte låta bli att köpa den till Alfreds rum när jag såg att de reade den till 50%. Och som av en händelse köpte jag en svart ram i rätt storlek tidigare idag, perfekt.




Foto: Jenny Brandt, Sammy Rose.


Alfreds rum

Så fort vi bara hinner ska vi sätta fart med projekt Alfreds rum. Åh, vad roligt! Det som ska göras först är att måla om rummet så det blir helt vitt, den bästa basen i alla rum! Just nu har han en fondvägg i turkosblå som alltså måste väck för att passa in i den nya färgskalan. Jag har redan hunnit shoppa en hel del saker till rummet men det mesta ligger nere i hallen och väntar på att få flytta in. Alfred själv är helnöjd med det som inhandlats och vill också att rummet ska bli färdigt NU!

Här är en del av prylarna som inhandlats:


Supersnygg personlig superhjältetavla från Isa Form och en förvaringskorg till leksaker.



Tuffa nallen Chester + "gympapåse" från Acne Jr.



Stjärnkrukor + otroligt fin plåtrobot (nytillverkad efter 50-talsförlaga) från Anyhow.se



Ateljé Lyktans klassiska Bumling i vitt, så fin!



Gunilla Axéns klassiska molntyg i svart. Jag ska sy en dyna av det, som ska ligga ovanpå ett lågt skåp i teak (loppisfynd). Kanske blir det även en kudde eller något annat kul av det som blir över.




 

En liten vespa i plåt som ska få stå på en hylla och vara snygg (naturligtvis funkar den även som leksak, Alfred diggar den skarpt!), från Anyhow.se.

RSS 2.0